Wat verdient Enzo Knol eigenlijk echt?

Er zijn maar weinig mensen in Nederland die nog nooit van Enzo Knol hebben gehoord. Zelfs als je zijn vlogs nooit hebt gekeken, is de kans groot dat je zijn naam weleens voorbij hebt zien komen.

Met miljoenen volgers en dagelijks een nieuwe video online is hij al jarenlang een van de bekendste gezichten op YouTube. Hij is uitgegroeid tot een fenomeen dat vooral bij jongere kijkers enorm in trek is, maar ook daarbuiten blijft opvallen.

En met zo’n enorme schare fans komt natuurlijk ook de vraag: hoeveel verdient hij nou precies?

Zijn wagenpark liegt er niet om

Wie Enzo een beetje volgt, weet dat hij een flinke liefde voor auto’s heeft. Niet zomaar auto’s, maar serieuze machines met een prijskaartje waar de gemiddelde Nederlander een huis voor koopt.

Zijn collectie is indrukwekkend en lijkt steeds verder uit te breiden. Een van de opvallendste bolides in zijn bezit is de Lamborghini Urus. Een krachtige SUV met een startprijs rond de drie ton. En dat is nog zonder de extra’s, want zoals we Enzo kennen, gaat het nooit om de basisuitvoering.

Hij heeft ook een Tesla Model X aangeschaft, waarmee hij volgens eigen zeggen wat anoniemer wil reizen. De nieuwprijs ligt ergens rond de 130.000 euro.

Daar kwam een Porsche Boxster GTS bij, een cadeau voor zijn vriendin op haar verjaardag. Ook deze auto zit ruim boven de ton, en dan hebben we het nog niet over eventuele aanpassingen.

Daarbovenop komt zijn voorliefde voor tuning. Zo liet hij een nieuwe Urus voorzien van een Mansory-pakket, een aanpassing die alleen al tienduizenden euro’s kost. Zijn oude Panamera deed hij de deur uit. Naar verluidt omdat hij ‘m te weinig gebruikte.

Of er meer achter zat, weten we niet, maar het geeft in elk geval aan dat zijn wagenpark niet statisch is.

 

Drie huizen, drie verschillende functies

Auto’s zijn niet de enige grote uitgavenposten in zijn leven. Ook op de woningmarkt laat Enzo zich niet onbetuigd. Hij bezit inmiddels drie verschillende panden, elk met een eigen doel. Zijn hoofdverblijf is een vrijstaande villa in Soesterberg.

Die woning kocht hij zonder hypotheek, voor een bedrag van net geen miljoen euro. Wat hij daarna in de verbouwing heeft gestoken is niet bekendgemaakt, maar het interieur en de tuin doen vermoeden dat er nog flink wat bovenop kwam.

Daarnaast kocht hij een penthouse in Assen, de plaats waar hij vandaan komt. De aankoopprijs van dat appartement lag rond de 450.000 euro.

Volgens Enzo zelf kozen hij en zijn vriendin bewust voor deze plek, omdat het dichtbij familie ligt. Handig met een kind op komst. Tot slot is er nog het appartement in Zeist, zijn vorige woning.

Die staat inmiddels te koop en is met een vraagprijs van 675.000 euro allesbehalve goedkoop. Of hij daar nog winst op maakt is de vraag, maar duidelijk is wel dat hij zich makkelijk beweegt op de woningmarkt.

 

Wat weten we van zijn inkomen?

Inkomsten van YouTubers blijven vaak een mysterie. Er wordt veel gegist, gespeculeerd en overgenomen van elkaar. Maar insiders weten inmiddels aardig hoe het werkt. Views leveren geld op. Advertenties leveren geld op.

Maar de grootste inkomsten komen vaak uit samenwerkingen met merken. Collega-vlogger Gio Latooy, met iets minder volgers dan Enzo, vertelde eens in een interview dat hij op een slechte dag nog steeds 700 euro per vlog verdiende.

Dat geeft een indicatie van hoe hoog die bedragen kunnen oplopen. En Enzo publiceert dagelijks. Zijn video’s trekken honderdduizenden kijkers. Soms meer dan een miljoen.

Combineer dat met sponsordeals, merchandise en andere commerciële samenwerkingen, en je krijgt al snel een beeld van een jaarinkomen waar een gemiddelde CEO jaloers op zou zijn.

Er zijn schattingen die uitkomen op een vermogen van zo’n 6,6 miljoen euro. Dat lijkt aan de lage kant, zeker als je kijkt naar de waarde van zijn huizen en auto’s alleen al. En dan hebben we het nog niet gehad over investeringen, spaargeld of zakelijke belangen waar het grote publiek geen weet van heeft.

 

Wat maakt zijn vlogs zo populair?

Zijn stijl is simpel en toegankelijk. Je hoeft niet van snelle montages te houden of van hoogdravende inhoud. Enzo neemt je gewoon mee in zijn dag.

Of dat nu een bezoek is aan een Pokémon-beurs, een nieuwe auto ophalen of een middagje gamen thuis op de bank, er gebeurt altijd wel iets wat de kijker boeit.

Veel fans voelen zich verbonden met zijn leven. Ze zijn erbij als hij lacht, als hij baalt, als er iets moois gebeurt of juist iets tegenvalt. Het is precies die dagelijkse aanwezigheid die hem zo geliefd maakt.

En wie tien jaar lang consequent elke dag een video online zet, bouwt vanzelf een relatie op met zijn publiek. Dat verklaart ook waarom hij zo’n sterke band heeft met zijn fans. Je groeit op met zijn stem op de achtergrond. Je kent zijn gezicht, zijn stem, zijn humor.

Zelfs als je een tijdje niet kijkt, voelt het vertrouwd zodra je weer inschakelt.